Projekt

Så hjälpte vi Barncancerfonden

Barncancerfonden är Sveriges enskilt största finansiär av barncancerforskning. De fyller också en viktig funktion för att öka kunskapen om barncancer och ger stöd till drabbade barn och deras föräldrar.

Lösning: Externwebb, värvarplattforn, Intranät
Teknik: Optimizely
Tjänster: Nyhet Projekt

För att finansiera ändamålen krävs stora ekonomiska resurser, så en av Barncancerfondens utmaningar är att hitta nya vägar att nå fram till människors hjärtan. Under 2014 samlade Barncancerfonden in 275 miljoner kronor, och under 2017 var målsättningen 350 miljoner kronor. 

Som ett led i att nå insamlingsmålet sökte Barncancerfonden en leverantör som kunde ta ett helhetsansvar för utvecklingen av den publika webbplatsen. I praktiken innebar detta att ansvaret för projektledning och kravanalys skulle flyttas från Barncancerfonden till leverantören. På så vis skulle de få möjlighet att renodla sin roll som beställare och fortsätta att utvecklas som kravställare. Valet av leverantör föll på Authority, och hösten 2014 inledde vi vårt samarbete. 

Vår roll i har bland annat varit att i agil anda omvandla Barnancersfondens verksamhetskrav till förslag inom design och teknik, samt tillsammans utveckla dem till leveranser i en iterativ process.